Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Հայոց պատմության թեմաներով կարելի է նկարահանել «Գլադիատորից» ոչ պակաս հետաքրքիր ֆիլմեր»

«Հայոց պատմության թեմաներով կարելի է նկարահանել «Գլադիատորից» ոչ պակաս հետաքրքիր ֆիլմեր»
14.03.2014 | 12:51

Հայոց պատմության մեջ իրենց կենդանության օրոք երեք արքա է աստվածացվել` Տիգրան Մեծը, Արտավազդ 2-րդը և Նեմրութի սրբավայրը կառուցող Անտիոքոս 1-ին Երվանդականը: ԵՊՀ դասախոս, հայոց պատմության ամբիոնի դոցենտ ԱՐՏԱԿ ՄՈՎՍԻՍՅԱՆԻ հեղինակած ֆիլմաշարը նվիրված է այս արքաներին:
«Արտավազդ Բ. Պատիվը՝ կյանքից վեր» գիտահանրամատչելի ֆիլմի պրեմիերան (ռեժիսոր` Վահե Սուքիասյան) կայացավ բոլորովին վերջերս` «Մոսկվա» կինոթատրոնում: Հանդիսատեսների քանակից դատելով՝ մեզանում հայագիտական ֆիլմերի մեծ պահանջարկ կա: Շատերը ոտքի վրա էին դիտում ֆիլմը: Նախորդ ֆիլմերը նույնպես լեփ-լեցուն դահլիճներում են անցել: Արտավազդ 2-րդի մասին պատմող ֆիլմի նկարահանմանը աջակցել է ամերիկահայ բարերար Նունե Սերոբյանը: Ֆիլմը նվիրվում է նրա ամուսնու` Ջո Յարալյանի հիշատակին:

-Որտե՞ղ է նկարահանվել ֆիլմը, ի՞նչ նպատակի է այն ծառայելու:
-Նկարահանումները կատարվել են Արտաշատի և Արմավիրի հնավայրերում, Մատենադարանում, Արևմտյան Հայաստանում, Պարսկաստանում: Այս և մեր մյուս գիտահանրամատչելի ֆիլմերի նպատակը ճանաչողական է և քարոզչական: Մեր այս ֆիլմերը կարելի է օգտագործել նաև բուհերում և դպրոցներում՝ իբրև ուսումնաօժանդակ միջոցներ: Ցավալի, բայց հայտնի փաստ է, որ մեր ուսումնական հաստատությունները հարուստ չեն նյութատեխնիկական առումով: Իմ փորձից ելնելով՝ ասեմ. դասախոսի դիմաց նստած է 80-100-հոգանոց լսարան, իսկ պատից, լավագույն դեպքում, մի քարտեզ է կախված, վերջում նստածներն արդեն քարտեզը չեն տեսնում: Մինչդեռ ֆիլմում ընդգծվում են քարտեզի համապատասխան շրջանները, ցուցադրվում են հնավայրերը, հնագիտական նյութերը: Ի վերջո, ֆիլմն ուղեկցվում է երաժշտությամբ, ինչն էլ իր հերթին ավելի տպավորիչ ու ներգործող է դարձնում նյութը: Հետագայում, եթե հնարավորություն ունենանք, կավելացնենք նաև բեմականացված խաղարկային տեսարանները, որոնք կարող են ավելի գրավիչ դարձնել ֆիլմը:
-Կարելի՞ է ասել, որ աշխարհում գիտական նորություններին տեղեկանում են գիտահանրամատչելի ֆիլմերի միջոցով:
-Նա՛և գիտահանրամատչելի ֆիլմերի միջոցով: Գիտական նորություններին նախ և առաջ ծանոթանում են գիտահետազոտական հիմնարկներում, գիտական նստաշրջաններում, լայն զանգվածները, այո, հանրային հետաքրքրություն ներկայացնող նորություններին տեղեկանում են հաղորդումների և գիտահանրամատչելի ֆիլմերի միջոցով: Հաճախ է ասվում, որ մեզանում կա գիտահանրամատչելի հաղորդաշարերի պակաս, բայց, չգիտես ինչու, չի լրացվում այդ բացը: Ֆիլմերն անհամեմատ արդյունավետ են, ավելի տպավորիչ, քան հաղորդումները, բայց և ավելի մեծ ծախսեր են պահանջում:
-Նախորդ զրույցի ժամանակ ասացիք, որ մեր պատմության մեջ շատ հետաքրքիր թեմաներ կան: Ըստ Ձեզ` հատկապես ո՞ր թեման կարող էր դառնալ համաշխարհային հետաքրքրություն ներկայացնող գեղարվեստական ֆիլմի սյուժե:
-Առիթ ունեցել եմ ասելու, որ առանց երկար մտածելու գոնե 100 թեմա կթվարկեմ, ընդ որում, դրանցից շատերը, եթե լավ նկարահանվեն, հետաքրքրության առումով, ասենք, «Գլադիատորից» պակաս չեն լինի: Հենց «Արտավազդ 2-րդը» բացառիկ գեղարվեստական ֆիլմ կդառնար: Տեսեք՝ արքան, որ ստեղծագործում է, և՛ պոետ է, և՛ գիտության մարդ: Երկիրը հայտնվում է ծանր վիճակում, նա իր անձը զոհաբերում է հանուն երկրի ու ժողովրդի, իսկ գերի ընկած ժամանակ հռոմեական թշնամի միջավայրն անգամ հիանում է նրա հոգու և ընտանիքի վեհանձնությամբ: Արգիշտի Առաջինն ինչո՞ւ չի դառնում գեղարվեստական ֆիլմի հերոս, վերջին հաշվով, մեր մայրաքաղաքի հիմնադիրն է, կամ Տիգրան Երվանդյանը, Արտաշես 1-ինը: Տիգրան Մեծի մասին այնքան շքեղ դրվագներ կան, որ ամեն դրվագ առանձին ֆիլմ կարող էր դառնալ: Բացառիկ հետաքրքիր սյուժեներով ֆիլմեր կարելի է ստանալ Արշակունյաց և Բագրատունյաց դարաշրջանների պատմական դրվագներից: Կիլիկյան Հայաստանն ընդհանրապես ֆանտաստիկ է, աշխարհի խաչմերուկն էր ժամանակին: 19-րդ դարավերջի և 20-րդ դարասկզբի ֆիդայական շարժման, Արցախյան ազատամարտի մասին դրվագներ ունենք, հերոսապատումներ, որ կարող են հրաշալի ֆիլմեր դառնալ: Կարելի է նաև հայկական արքայական դինաստիաների պատմությունը վերածել սերիալի: Այլ հարց է, որ պետք է ճաշակով նկարահանել (հակառակ դեպքում լավ է ընդհանրապես չանդրադառնալ այդ թեմաներին, քան վատ անելով՝ փչացնել գաղափարը): Օրինակ, կորեական պատմական սերիալներն ինչքա՞ն ճաշակով են արված: Այսօր թուրքերն են նկարահանում իրենց պատմական սերիալները՝ հաճախ կեղծիքներ մատուցելով աշխարհին:
Սերիալով կարելի է ազգային ոգին բարձրացնել, բայց կարելի է նաև աղբ լցնել ժողովրդի հոգեբանության մեջ, ինչպես մեզանում հիմա անում են: Նույն ատոմային էներգիան և՛ նորմալ կյանքի ապահովման միջոց է, և՛ Հիրոսիմա-Նագասակի է դառնում։ Եթե մի օր որոշենք ազգային սերիալներ նկարահանել, պետք է նկատի ունենանք, որ դրանք միայն սկզբում են մեծ ծախս պահանջելու՝ արքունիքի տեսարան, տաճարի տեսարան, զենքեր, հագուստներ և այլն: Փոխարենը դրանց տված օգուտն անգնահատելի կլինի։
-Դուք Ձեր ֆիլմերով անդրադարձել եք արքաների, որոնք աստվածացվել են կենդանության օրոք: Մեր ժամանակներում ճիշտ հակառակն է, չկան վստահություն, ակնածանք: Ի՞նչն է փոխվել:
-Նախաքրիստոնեական շրջանում, ըստ էության, բոլոր արքաները մահվանից հետո աստվածացվել են: Եզակի էին արքաները, որոնց աստվածացնում էին կենդանության օրոք: Քրիստոնեական շրջանում կային տիտղոսներ` Արքայից արքա, Մեծագործ, Բարեպաշտ, Ողորմած, որոնցով ժամանակակիցները մեծարել, արժևորել են արքաներին: Այս առումով, իհարկե, ցավալի է այն, ինչ կատարվում է այսօր: Երբեմն ընկերներս ասում են` ներկա իրականության մեջ լավը չտեսնելով` պատմաբանի մասնագիտություն ես ընտրել, որ գոնե անցյալով մխիթարվես: Գուցե: Ամեն դեպքում, շատ կարևոր է նոր սերնդի մեջ սերմանել, որ ինքը վաղվա պետական գործիչն է, պետք է գործի այնպես, որ մնա պատվավոր հիշողությամբ: Անկախ Հայաստանը երեք նախագահ է ունեցել, ցավոք, երեքից ոչ մեկի մասին ժողովուրդը դրվատանքով չի խոսում: Հիշում եք, անեկդոտ-հարց կար մարտիմեկյան տխուր օրերին. հարցնում էին` եթե նավակի մեջ երեք հոգի լինի` Լևոն Տեր-Պետրոսյանը, Ռոբերտ Քոչարյանը և Սերժ Սարգսյանը, նավակը խորտակվի, ո՞վ կփրկվի: Պատասխանում էին` կփրկվի հայ ժողովուրդը: Սա ցույց է տալիս ժողովրդի հավաքական բացասական վերաբերմունքը: Ցավով եմ սա ասում, որովհետև ես այս երկրի քաղաքացին եմ։
-«Հազվադեպ կարելի է հանդիպել, երբ արքան, փրկելու համար ժողովրդին կամ երկիրը, զոհաբերել է իր անձը: Այդպիսին էր Մեծ Հայքի բանաստեղծ արքան»,- ասվում է ֆիլմում: Ի՞նչ է կատարվում այսօր, ո՞ւր է գնում աշխարհը:
-Շատ բարդ հարց է, երևի Աստծուն պետք է դիմել այդ հարցով։ Պատմության մեջ բոլոր ժամանակներում տարատեսակ նեղ շահերի համար զոհաբերել են ժողովուրդներին: Դրա համար էլ պատմության մեջ առանձնանում են վեհանձն գործիչները: Եվ պատահական չէ, որ մեր ստեղծած և ծրագրած ֆիլմերում մենք կենտրոնանում ենք անցյալի մեծագույն գործիչների կերպարների վրա, որոնք կարող են և պետք է չափանիշ դառնան նոր սերնդի համար:
-Ասել էիք` ինչ-որ ռաբիս երգի հոլովակի նկարահանման համար ծախսվել է 10-12 հազար դոլար, նույն գումարով, հնարավոր էր պատրաստել բավականին լավ հաղորդումներ կամ գիտահանրամատչելի ֆիլմ: Կարծում եք` հովանավորվում են այդ կարգի ծրագրերը, որովհետև ռաբիսի, շոու ասվածի պահանջարկն ավելի՞ շատ է:
-Այո, անճաշակությունը շատ է եթերում: Լավ գործ անելու համար մենք շատ հաճախ կամքի պակաս ունենք: Ոմանց համար այդ 10-12 հազարը մեկ խնջույքի գումար է: Կարելի է այդ խնջույքը չանել, փոխարենը, ասենք, մուլտֆիլմ ունենալ, որ իր երեխաները, թոռները նորմալ հայկական թեմայով մուլտֆիլմեր նայեն, ոչ թե ստիպված բավարարվեն միայն օտարաստեղծ մուլտֆիլմերով՝ ճապոնական Նարուտո, իսլամական Ալադին կամ ռուսական «Մաշան և արջը» և այլն: Անկախ Հայաստանի պատմության մեջ «Սասունցի Դավիթ» մուլտֆիլմի նկարահանումը նախաձեռնվեց, այն էլ, հիշում եք, տարիներով ձգձգվեց ֆինանսների պատճառով, հիմա էլ զգացվում է, որ սյուժեն մուլտֆիլմի կեսից շատ արագ է զարգանում-վերջանում:
-«Երկու կրակի արանքում»՝ ֆիլմում նման խորագիր կա: Այսօր էլ մեր երկիրը երկու կրակի արանքում է: Ի՞նչ է մատնանշում ֆիլմը:
-Այս վիճակը նոր չէ, բնականաբար: Ի դեպ, Հայաստանն այդպիսի իրավիճակում հայտնվեց հենց Արտավազդ Բ-ի ժամանակաշրջանից, իսկ 1801-ից մեր պատմության մեջ ստեղծվեց ավելի բարդ իրավիճակ, երբ երկիրը բաժանվեց երեք մեծ տերությունների միջև: Այսօր մենք հայտնվել ենք ռուսական և արևմտյան բևեռների արանքում: Փոքրաթիվ բնակչությամբ երկիրը պետք է փորձի լուծումներ գտնել, ամենակարևորը, պետք է ունենա երկրի նվիրյալ առաջնորդներ, որոնք ցանկացած միջազգային իրադրության մեջ երբեք չգնան ազգային շահերի զոհաբերման ճանապարհով: Ի վերջո, Ռուսաստանի հետ էլ կարելի է լեզու գտել, Արևմուտքի հետ էլ` առանց տրորելու ազգային շահերը: Կրկնեմ՝ հայոց արքաներին նվիրված ֆիլմաշարի նպատակը հենց դա է` նոր սերնդին դաստիարակել անցյալի վեհ կերպարների օրինակով ու հոգեբանությամբ: Ամեն հայ երեխայի մեջ կուզենայի այն գաղափարը սերմանված լիներ, որ ես եմ հայոց երկրի տերն ու արքան ու նաև, եթե հարկ լինի, ես եմ այդ երկրի համար առաջին զոհաբերվողը: Ցավոք, այսօր մեր մտածողության մեջ դա գրեթե բացակայում է: Հոմո-սովետիկուսի մտածողությունը չէր կարող այդպիսին լինել, իսկ մենք այսօր խորհրդային շրջանից շատ բաներ ենք ժառանգել, ու, ցավոք, վատ բաներ:
-Դարակներում մնալու վտանգ չի՞ սպառնում Ձեր ֆիլմերին:
-Բացարձակապես՝ ոչ: Ֆիլմի շնորհանդեսից հետո ամեն օր զանգում են, հետաքրքրվում, թե հաջորդ դիտումը ե՞րբ կլինի, սկավառակներ կթողարկվե՞ն, թե՞ ոչ: Ռուսերեն և անգլերեն թարգմանություններն ավարտելուց հետո կթողարկվի եռալեզու սկավառակը՝ նաև արտերկրում լայնորեն տարածելու նպատակով: Ֆիլմերը կտեղադրվեն նաև համացանցում, և ամեն հայ երեխա իր տանը նստած ազատ կներբեռնի, կդիտի, ինչը մեզ համար շատ կարևոր է:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3847

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ